محسن پورعبادالهان کویچ؛ الهام شبانلویی؛ زهرا احمدلو
چکیده
در آموزش عالی کشورهای توسعه یافته از صرفه های مقیاس به به خوبی بهره برداری شده است . دانشگاه ها با فعالیت درسطح بهینه ضمن برخورداری از صرفه های مقیاس کمترین هزینه متوسط را خواهند داشت. با توجه به کاهش میزان تخصیص اعتبارت مالی دولت ایران به دانشگاه ها در ایران، فعالیت در سطح بهینه ، برای دانشگاه های ایران حیاتی است. با ...
بیشتر
در آموزش عالی کشورهای توسعه یافته از صرفه های مقیاس به به خوبی بهره برداری شده است . دانشگاه ها با فعالیت درسطح بهینه ضمن برخورداری از صرفه های مقیاس کمترین هزینه متوسط را خواهند داشت. با توجه به کاهش میزان تخصیص اعتبارت مالی دولت ایران به دانشگاه ها در ایران، فعالیت در سطح بهینه ، برای دانشگاه های ایران حیاتی است. با توجه به نکات فوق ، در این مقاله تلاش می شود تا میزان برخورداری دانشگاه های دولتی غیر پزشکی ایران از صرفه های مقیاس ارزیابی شود.برای این منظور از داده های مربوط به ۸۳ دانشگاه دولتی غیرپزشکی طی سال تحصیلی 95 -1394استفاده شد تا صرفه های مقیاس "ویژه یک محصول" و همچنین" صرفه های مقیاس کلی" برای صنعت آموزش عالی ایران برآورد شود. برای اندازه گیری “صرفه های مقیاس کلی” از تابع هزینه متوسط شعاعی استفاده شد. در این مطالعه، اعضای هیأت علمی، کارکنان غیر هیأت علمی و سرمایه فیزیکی به عنوان نهاده و دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و درآمد پژوهشی دانشگاهها به عنوان ستاده در نظر گرفته شدند. یافتههای مطالعه حاکی از وجود "صرفههای مقیاس خاص محصول" برای کارشناسی و دکتری تخصصی است. برای فعالیت پژوهشی دانشگاه ها تحقق صرفه های مقیاس تائید نشد. همچنین نتایج دلالت بر وجود صرفه های مقیاس کلی در آموزش عالی ایران دارد.